4ος Θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ

 4ος θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ

Θεματική: Κοινωνική ενσυναίσθηση και Ευθύνη

Υποθεματική: Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα

Αριθμός εργαστηρίων: 6

Χρονική διάρκεια:  Απρίλιος- Μάιος

 Σκοπός του προγράμματος είναι η κατανόηση από τα παιδιά των εννοιών του σεβασμού, της διαφορετικότητας και η έμπρακτη υιοθέτηση στάσεων που αναπτύσσουν και εξελίσσουν τις έννοιες αυτές ως τρόπο ζωής και καθημερινής συμπεριφοράς. Το περιεχόμενο του προγράμματος στηρίζεται σε τρεις άξονες:

  • Αυτοσεβασμός: Τα παιδιά μαθαίνουν να εκτιμούν την αξία τους ως άτομα μοναδικά, πολύτιμα, ικανά να αξίζουν και είναι σημαντικά στη ζωή.
  • Σεβασμός προς τους άλλους: Τα παιδιά μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται την ύπαρξη του άλλου ως άτομο εξίσου πολύτιμο και ότι οι άνθρωποι είναι μεταξύ τους ίδιοι και διαφορετικοί
  • Σεβασμός προς το περιβάλλον: Τα παιδιά μαθαίνουν ότι ο πλανήτης γη με όλα τα έμβια και άβια όντα του αξίζει σεβασμό.


                                           1ο εργαστήριο: Αυτοσεβασμός



Στόχος: Να αναπτύξουν τα παιδιά μια θετική εικόνα για τος εαυτό τους. Τα παιδιά επιδιώκεται να:
  • να απαριθμούν θετικές ιδιότητες ως χαρακτήρες και δεξιότητες που έχουν τα ίδια
  • να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους ως άτομο αξιαγάπητο και αξιοσέβαστο
  • να αναγνωρίζουν λάθη που κάνουν και να προσπαθούν να αυτοβελτιώνονται 

        Ανάγνωση, σε διαφορετικές ημέρες, βιβλίων σχετικών με το θέμα, συζητήσεις και εργασίες.


Το βάζο με τις επιτυχίες μου




Τι μπορώ να κάνω καλά και τι όχι και τόσο





Τι μου αρέσει στον εαυτό μου





Τι μου αρέσει και τι δεν μου αρέσει



Τι μπορώ να κάνω και τι δεν μπορώ να κάνω ακόμα






Αναγνωρίζω τα συναισθήματά μου









 Αυτοεκτίμηση-Τι πιστεύω για μένα






Πώς νομίζω ότι με βλέπουν οι άλλοι



  
                   2ο εργαστήριο: Σεβασμός προς τους άλλους
Στόχος: Να κατανοούν τα παιδιά γνωστικά χαρακτηριστικά συμπεριφορών σεβασμού.
Επιδιώκεται να:
  • να συζητούν για μορφές σεβασμού κατανοώντας τη σημασία τους, 
  • να αντιλαμβάνονται το νόημα ιστοριών που αναφέρονται σε καταστάσεις επίδειξης  ή μη σεβασμού,
  • να αναγνωρίζουν θετικές μορφές συμπεριφοράς που δηλώνουν σεβασμό προς τους άλλους,
  • να αναγνωρίζουν μορφές ασέβειας και να τις αποφεύγουν.
Αφήγηση της ιστορίας " Έι, μικρό μυρμήγκι" - Συζήτηση και προβληματισμός

 

Εργασία βασισμένη στην προηγούμενη δραστηριότητα




Πώς μοιάζει ο σεβασμός;





Πώς δείχνουμε σεβασμό στο σχολικό μας περιβάλλον και πώς στην οικογένειά μας;




  
Μορφές σεβασμού και ασέβειας

 
Πως αισθάνεσαι όταν σου φέρονται με σεβασμό και όταν σου φέρονται με ασέβεια


Πως ο τρόπος που φερόμαστε επηρεάζει τους άλλους


Σενάρια και η υπόσχεση μας να φερόμαστε με σεβασμό σε όλους



Κατασκευάσαμε το δέντρο του σεβασμού με λέξεις που κάνουν παρέα τον σεβασμό (φύλλα πάνω στα δέντρα) και λέξεις που δεν του κάνουν παρέα (φύλλα κάτω από το δέντρο),




Μιλήσαμε για τον τηλεφωνικό σεβασμό και τον αναπαραστήσαμε αλλά και πως μπορεί να νιώθει κάποιος που δεν τον σεβόμαστε όταν μιλάει (χρήση μικροφώνου-παιχνίδι).



3ο εργαστήριο: Σεβασμός προς τους άλλους και αναγνώριση της διαφορετικότητας μας - Ίδιοι και διαφορετικοί

Στόχος: Να επιδεικνύουν τα παιδιά ανεκτικότητα και σεβασμό στη διαφορετικότητα
των άλλων
Τα παιδιά επιδιώκεται να:
  • αναγνωρίζουν ότι όλοι είμαστε ίδιοι και διαφορετικοί,
  • σέβονται την διαφορετικότητα των άλλων εμπλουτίζοντας τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους μέσα από αυτή,
  • επιλύουν ομαλά τις διαφορές τους.

Γνωρίσαμε την Αργυρώ 


Τι μπορεί να κάνει η Αργυρώ


 Πώς αντιλαμβάνονται τον κόσμο οι τυφλοί



Ζωγραφίσαμε με το στόμα


Όλοι είμαστε διαφορετικοί

Για να δούμε που διαφέρουμε. Τι χρώμα μαλλιά έχεις; Ποιο είναι το αγαπημένο σου χρώμα; Το αγαπημένο σου φρούτο; Πόσα αδέρφια έχεις; Ποιο είναι το αγαπημένο σου χόμπι; Ο αγαπημένος σου καιρός;



Ζωγραφίζω το εαυτό μου και τον καλύτερο μου φίλο

Ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τον εαυτό τους και τον καλύτερο τους φίλο και μετά να συγκρίνουν τις δύο ζωγραφιές. Τι κοινό έχουν; Τι διαφορετικό; Τους εμποδίζουν οι διαφορές τους να είναι φίλοι; Σίγουρα όχι!


Η βαλίτσα με τα υπάρχοντα

Ο μικρός Hondo περιμένει μόνος του υπομονετικά στο ίδιο παγκάκι κάθε μέρα να του ζητήσουν οι συμμαθητές του να παίξει μαζί τους. Όταν ο δάσκαλος του δίνει μια άδεια βαλίτσα και του ζητά να βάλει μέσα κάποιο αγαπημένο οικογενειακό αντικείμενο και κάποιο αντικείμενο που δείχνει ότι είναι καλός σε κάτι, την επιστρέφει την επόμενη μέρα άδεια. Η βαλίτσα περνά κάθε μέρα στα χέρια διαφορετικού μαθητή. Κάθε μαθητής έχει κάτι να παρουσιάσει στην τάξη. Όταν η βαλίτσα  επιστρέφει ξανά στον Hondo εκείνος την φέρνει πάλι άδεια στο σχολείο. Γιατί; Είναι τόσο δύσκολο να διαλέξεις τι θα βάλεις μέσα; Τον ρωτά ο δάσκαλος του. "Χρειάστηκε να φύγω πολύ ξαφνικά από τη χώρα μου και δεν πρόλαβα να πάρω τίποτα μαζί μου" απάντησε ο Hondo. "Μπορείς να ζωγραφίσεις τότε αυτά που θα έβαζες μέσα" του απάντησε ο δάσκαλος και ο Hondo ενθουσιάζεται! Οι συμμαθητές του εντυπωσιάζονται από την παρουσίαση του και στο διάλειμμα του ζητάνε να παίξει μαζί τους. Ο Hondo έχει πολλούς φίλους πια!

Πως θα αισθανόσουν αν..; Ερωτήσεις ενσυναίσθησης







Αν έπρεπε να βάλεις κάτι αγαπημένο στη βαλίτσα τι θα ήταν αυτό;

Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες, ζωγράφισαν κάτι αγαπημένο ή κάτι στο οποίο πιστεύουν ότι είναι καλοί (πχ στη ζωγραφική, στο μπάσκετ κ.α.) και το έβαλαν μέσα στη βαλίτσα τους. Συζήτησαν τις επιλογές τους και στη συνέχεια όρισαν ποιο μέλος της ομάδας θα παρουσιάσει τη "βαλίτσα με τα υπάρχοντα" τους στην ολομέλεια της τάξης








4ο εργαστήριο: Σεβασμός προς τους άλλους: Συνεργασία- Αλληλοβοήθεια

Στόχος: Να αναπτύξουν σχέσεις συνεργασίας .

Τα παιδιά επιδιώκεται να:
  • να μάθουν τι σημαίνει εγωισμός
  • να μάθουν να μοιράζονται
  • να μάθουν να συνεργάζονται
Ανάγνωση του βιβλίου " Ο εγωιστής γίγαντας" και συζήτηση 


Εμείς τι θα μοιραζόμασταν με τους φίλους μας


Παρατηρώ και  ζωγραφίζω το πορτρέτο του φίλου μου




 Παιχνίδια συνεργασίας





Περιπτώσεις για προβληματισμό και συζήτηση





 Συνεργατική αφίσα






5ο  εργαστήριο: Σεβασμός προς τους άλλους και διάλογος

Στόχος: Να αναπτύξουν τα παιδιά σχέσεις σεβασμού κατά τον μεταξύ τους διάλογο.

Τα παιδιά επιδιώκεται να:
  • να ακούν τους άλλους προσεκτικά όταν μιλούν
  • λαμβάνουν τον λόγο σε ένα διάλογο όταν τους δίνεται κάνοντας ένα διακριτικό σήμα ότι επιθυμούν να μιλήσουν
  • περιμένουν τη σειρά τους όταν οι άλλοι μιλούν χωρίς να διακόπτουν
  • μιλούν χωρίς να προσβάλλουν τον άλλον



Εποπτικό υλικό με θέματα για συζήτηση




Ομιλητής και ακροατής- Συζήτηση με διάφορα παραδείγματα




Καλός και κακός ακροατής







Πόσο καλοί ακροατές είμαστε;





Μιλώ χωρίς να προσβάλλω τον άλλον





 Οι κανόνες του διαλόγου





6ο εργαστήριο: Σεβασμός προς το περιβάλλον



Στόχος: Να αναπτύξουν τα παιδιά θετικές συμπεριφορές προς το περιβάλλον οι οποίες εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του πλανήτη.


Τα παιδιά επιδιώκεται να:
  • να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τις ανθρώπινες ενέργειες που ευνοούν και εκείνες που υπονομεύουν το έμβιο και το άβιο περιβάλλον μας
  • να αναπτύξουν δεξιότητες, στάσεις και συμπεριφορές φιλικές προς το περιβάλλον και τη βιωσιμότητα του


Εποπτικό υλικό



Ανάγνωση και συζήτηση πάνω στο βιβλίο : " Τι τρέχει στο βυθό;"





 

Ποιες ανθρώπινες πράξεις δείχνουν σεβασμό στο περιβάλλον;





Εγώ τι κάνω για το περιβάλλον;


Πως είναι η γη μας όταν την φροντίζουμε και πως όταν δεν φροντίζουμε το περιβάλλον





Παιχνίδια στην παρεούλα

Αντιστοίχιση αριθμού ποσότητας



Τρίλιζα


 
Οι κατασκευές για το σεβασμό μας στο περιβάλλον



Στο μικρό περιβάλλον της αυλής μας

Τα δέντρα μας

Την προηγούμενη σχολική χρονιά επισκέφτηκε το σχολείο μας η δασική υπηρεσία και μας έδωσε πληροφορίες για τα δέντρα της αυλής μας. Ας γνωρίσουμε τα ονόματα τους


Συζητήσαμε και διαπιστώσαμε πόσο σημαντικά είναι για μας και ζωγραφίσαμε τις ευχαριστίες μας


Και κάτι αναπάντεχο!

2 μικρά "καρακαξάκια" έπεσαν από τη φωλιά τους στην αυλή μας. Τα ανεβάσαμε στο παράθυρο και ελπίζουμε η μαμά καρακάξα να τα δει και να τα ταΐσει. Θα το μάθουμε σύντομα...




 Αξιολόγηση





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ένα ουράνιο τόξο στην αυλή μου

 Τη σχολική χρονιά 2023-2024 το σχολείο μας συμμετείχε στον 8ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Συγγραφής Παραμυθιού με τίτλο "Ένα ουράνι...