Το σώμα της αυλής του σχολείου μας

 Τη φετινή σχολική χρονιά είχαμε τη χαρά να συμμετέχουμε στο πρόγραμμα Erasmus+ R4G. Η ιδέα του έργου προήλθε από έναν από τους προτεινόμενους επιταχυντές στην ιστοθέση του έργου, συγκεκριμένα από τον επιταχυντή με τίτλο "Science in the schoolyards". Θεωρήσαμε εξαιρετική την ιδέα της αξιοποίησης της αυλής του σχολείου μας για την οργάνωση παιγνιωδών δράσεων βασισμένων στη μεθοδολογία STEM. Δόθηκε έτσι στους μικρούς μας μαθητές η ευκαιρία για βιωματική μάθηση σε έναν χώρο που γνωρίζουν κι αγαπούν. 


Στόχοι του προγράμματος

  • Να καταλάβουν ότι η αυλή του σχολείου τους είναι ένας χώρος στον οποίο έρχονται σε επαφή με τη φύση
  • Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στο περιβάλλον που ζουν (ελκυστικό σχολείο) και κατ' επέκταση απέναντι στο ευρύτερο περιβάλλον, ώστε στο μέλλον να είναι ενεργοί πολίτες που θα συμμετέχουν στις διαδικασίες προστασίας και βελτίωσης του περιβάλλοντος και στις αποφάσεις για τον τρόπο ζωής τους
  • Να γίνει το άνοιγμα του σχολείου προς την τοπική κοινότητα (συνεργασία με τους γονείς, με φορείς του Δήμου, με διάφορα επαγγέλματα)
Συνεργασία

Για την υλοποίηση των δράσεων το σχολείο μας συνεργάστηκε με:
  • Τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων
  • Το Δήμο Κατερίνης, τμήμα Πρασίνου
  • Την Διεύθυνση Δασών Πιερίας
  • Την Ελληνική Εντομολογική Εταιρεία
  • Την Ορνιθολογική Εταιρεία
  • Την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία
Εμπλέκοντας τους μικρούς μαθητές στο πρόγραμμα

Για να κινητοποιήσουμε τους μαθητές μας και να εξασφαλίσουμε το ενδιαφέρον τους, επινοήσαμε μία διασκεδαστική ιστορία σύμφωνα με την οποία ένα μικρός μυγοχάφτης που φωλιάζει στα δέντρα της αυλής μας, ο Πιτσιρίκος, γίνεται αγγελιοφόρος της και μας πληροφορεί ότι είναι…ζωντανή! Έχει σώμα και συγκεκριμένα έχει μάτια και μας βλέπει αλλά κοιτάζει επίσης τον ουρανό (καιρικά φαινόμενα, πουλιά της πόλης),έχει χέρια και μας αγκαλιάζει αλλά αγκαλιάζει και τα δέντρα και τα φυτά της, έχει..δέρμα και αισθάνεται (έντομα), έχει..μύτη και μυρίζει (διαχείριση απορριμμάτων-ανακύκλωση). Η αυλή μας λοιπόν θέλει να γνωριστούμε, όπως λέει το μήνυμα που μας έστειλε, και να γίνουμε φίλοι. Μας αναθέτει αποστολές για να την γνωρίσουμε καλύτερα.




Η αυλή μας έχει σώμα!

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το μήνυμα και ανταποκρίθηκαν θετικά. Επιστρατεύσαμε τη φαντασία τους και ζητήσαμε να τη ζωγραφίσουν όπως την φαντάζονται.



Έπειτα από την θετική ανταπόκριση των παιδιών, ο Πιτσιρίκος μας έφερε ένα νέο μήνυμα



Τα παιδιά εξερεύνησαν την αυλή και ναι, βρήκαν τους σπόρους των δέντρων για τους οποίους μας μίλησε η αυλή μας. Έχουμε όμως απορίες. Πως από ένα τόσο μικρό σποράκι φύτρωσε ένα τόσο μεγάλο δέντρο;


Ώρα να μάθουμε για τους σπόρους! Οι φακές, τα φασόλια, το κριθάρι και το σιτάρι, μάθαμε ότι είναι σπόροι. Τα φέραμε στο σχολείο και τα φυτέψαμε σε ποτηράκια και κεσεδάκια. Ένα φυτό για να μεγαλώσει χρειάζεται φως, νερό και χρόνο! Παρακολουθούσαμε καθημερινά την ανάπτυξη τους. Πρώτα έβγαλαν μικρές ρίζες που σιγά σιγά απλώνονταν και μεγάλωναν. Στη συνέχεια έβγαλαν έναν μικρούλη βλαστό κάτω από το χώμα. Αυτός μεγάλωνε μέρα με τη μέρα και κάποια στιγμή ξεπρόβαλε. Πήραμε λοιπόν γλωσσοπίεστρα και μετρούσαμε το ύψος τους κάθε μέρα καταγράφοντας το πάνω στο ποτήρι και στη συνέχεια στο χαρτί ενώ ζωγραφίζαμε καθημερινά την ανάπτυξη τους. Παρατηρήσαμε πως κάποια από αυτά μεγάλωναν πιο γρήγορα από κάποια άλλα. Για παράδειγμα η φακή φύτρωσε πιο γρήγορα από το φασόλι παρά το γεγονός ότι τα φυτέψαμε την ίδια μέρα και τα ποτίζαμε το ίδιο τακτικά. Γιατί συνέβη αυτό;



Φέραμε διάφορα είδη σπόρων από το σπίτι μας. Κάναμε συλλογές σπόρων από τα φρούτα που τρώμε στο σχολείο ή από σπόρους που είχαμε προμηθευτεί από το εμπόριο.



Ταξινομήσαμε σπόρους ανάλογα με το μέγεθος, το χρώμα. Εντοπίσαμε διαφορές μεταξύ σπόρων και καρπών.



Γίναμε σποράκια και αναπαραστήσαμε την ανάπτυξη τους συνοδεία μουσικής .Σιγά σιγά και με αργό ρυθμό αρχίσαμε να ψηλώνουμε. Χρειαζόμασταν ήλιο ,νερό, και να μην  περάσει από πάνω μας κανένα πόδι ή ρόδα … Αν είμαστε τυχεροί μετά από χρόνια θα γίνουμε ένα ωραίο δέντρο.


Πήραμε αφορμή από τους σπόρους και πραγματοποιήσαμε μία σειρά πειραμάτων. Με το πρώτο πείραμα θέλαμε να δείξουμε στους μαθητές μας πως εξαπλώνονται οι σπόροι και δημιουργούνται καινούργια φυτά. Σχεδιάσαμε σε ένα μεγάλο χαρτί τρείς ομόκεντρους κύκλους. Πήραμε λίγους σπόρους στη χούφτα μας και από μικρό ύψος τους ρίξαμε στους κύκλους παρατηρώντας την πορεία τους Έπειτα επαναλάβαμε τη διαδικασία από μεγαλύτερο ύψος παρατηρώντας ότι οι περισσότεροι σπόροι απομακρύνθηκαν από το κέντρο (φυτό) και πήγαιναν προς τα έξω έτσι κάποιοι από αυτούς θα μπορέσουν να φυτρώσουν σε νέα φυτά. Για να παρατηρήσουμε τη σημασία που έχει το φως το νερό και η θερμότητα στην ανάπτυξη των φυτών, βάλαμε ένα φυτό κάτω από ένα κουτί .Κάναμε ένα άνοιγμα στο πάνω μέρος. Τοποθετήσαμε ένα χαρτόνι ενδιάμεσα. Ποτίζαμε το φυτό και κλείσαμε το κουτί .Κάναμε υποθέσεις (τι θα συμβεί χωρίς φως; Πώς θα μεγαλώσει το φυτό;).



Εξ Αποστάσεως

Τον Μάρτιο έγινε αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων και ξεκινήσαμε την τηλεκπαίδευση. Συνεχίσαμε τις δράσεις μας online

Ξεκινήσαμε μαθήματα κηπουρικής και γίναμε μικροί κηπουροί





Μάθαμε τι χρειάζεται ένα φυτό για να μεγαλώσει


Μετά από όλες αυτές τις χρήσιμες πληροφορίες κι επειδή τα φυτά μας έμειναν στο σχολείο, φυτέψαμε εκ νέου φασόλια και φακές σε γυάλινα βάζα και διάφανα δοχεία για να μπορούμε να παρακολουθούμε τους σπόρους καθώς φυτρώνουν.



Μάθαμε λοιπόν τον κύκλο ζωής των φυτών και με τις φωτογραφίες που στείλαμε στην κυρία μας καταφέραμε να φτιάξουμε τον δικό μας



Τα μέρη των λουλουδιών
Τα λουλούδια άρχισαν να ανθίζουν. Είναι σημάδι της άνοιξης, Βρήκαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για τα μέρη των λουλουδιών, τις ρίζες τον μίσχο, τα φύλλα, τα πέταλα, τη γύρη


Με αφορμή τον κήπο που σχεδιάζουμε να φτιάξουμε μιλήσαμε για τα φυτά και κυρίως για τα φυτά που «τρώμε». Μάθαμε πως τρώμε τις ρίζες των φυτών όπως είναι η πατάτα, τους βλαστούς των φυτών όπως είναι το πράσο, τα λουλούδια των φυτών όπως είναι το κουνουπίδι, ακόμα και τους σπόρους όπως είναι τα όσπρια και οι ξηροί καρποί. Εκπληκτικό! Δεν το είχαμε σκεφτεί ποτέ! Με τα φυτά που είχαμε σπίτι μας φτιάξαμε τα δικά μας υπέροχα λουλούδια!


Στο μεταξύ η αυλή μας, μας έστειλε νέο μήνυμα...



Το μήνυμα της αυλής μας ήρθε λίγο πριν την επιστροφή μας στο σχολείο. Με το που γυρίσαμε στρωθήκαμε στη δουλειά! Ετοιμάσαμε βίντεο και αφίσες με τα ερωτήματα των μαθητών μας και απευθυνθήκαμε στην Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία, στην Διεύθυνση δασών Πιερίας και στην Ορνιθολογική Εταιρεία. Δεν χρειάστηκε να περιμένουμε για πολύ καθώς όλες οι υπηρεσίες ανταποκρίθηκαν γρήγορα στα αιτήματα μας! Η Ε.Μ.Υ. μας έστειλε μία πολύ ωραία παρουσίαση με πληροφορίες για τα καιρικά φαινόμενα, η Ορνιθολογική εταιρεία μας έστειλε πληροφορίες για τα πουλιά της πόλης, πληροφορίες για το πως μπορούμε να κάνουμε την αυλή μας φιλική για τα πουλιά ενώ επισκέφτηκε την αυλή του σχολείου μας κλιμάκιο της Διεύθυνσης Δασών προκειμένου να δει τα δέντρα μας από κοντά. Στη συνέχεια μας έστειλαν μια πολύ ωραία παρουσίαση με χρήσιμες πληροφορίες γι’ αυτά απαντώντας στα ερωτήματα των μικρών μας μαθητών


Η αυλή μας έχει...μάτια-Πουλιά της πόλης

Φωτογραφίσαμε  πουλιά της πόλης μας όμως θέλαμε να μάθουμε περισσότερα για αυτά. Έτσι δημιουργήσαμε ένα βίντεο με τα ερωτήματα μας και το στείλαμε στην Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία. Η ανταπόκρισή της ήταν άμεση. Μας έστειλε πληροφορίες για τα είδη των πουλιών που ζουν στην πόλη και τι μπορούμε να κάνουμε για να φτιάξουμε την αυλή μας φιλική για τα πουλιά

Οι φωτογραφίες μας


Τα ερωτήματα μας στην Ορνιθολογική Εταιρεία


Οι νέες πληροφορίες


Χάρη στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, σε λίγες μέρες η αυλή μας θα έχει φωλιές για τα πουλιά και τα κατάλληλα φυτά για την τροφή τους τον χειμώνα!

Στο μεταξύ επιλέξαμε το πουλί που μας εντυπωσίασε περισσότερο και το ζωγραφίσαμε, κάναμε ασκήσεις αντιστοίχισης και τη δική μας αφίσα!





Η αυλή μας έχει...χέρια-Δέντρα και φυτά της αυλής μας

Είχαμε πολλές απορίες για τα δέντρα της αυλής μας. Τα φωτογραφίσαμε και συγκεντρώσαμε τα ερωτήματα μας σε ένα βίντεο το οποίο στείλαμε στην Διεύθυνση Δασών Πιερίας.


Κλιμάκιο της Διεύθυνσης Δασών επισκέφτηκε την αυλή μας για να δει τα δέντρα μας από κοντά. Σε λίγες μέρες μας απάντησε σε όλα όσα θέλαμε να μάθουμε για τα δέντρα της αυλής μας. Μάθαμε πως τα δέντρα μας είναι: Λιγούστρο, Φράξος και Σοφόρα. Φτιάξαμε κάρτες για το beebot και μάθαμε το όνομα τους και λίγες πληροφορίες για αυτά. Το Λιγούστρο είναι θάμνος. Έχει πολύ όμορφα γυαλιστερά φύλλα και το χρησιμοποιούν για να φτιάχνουν φράχτες. Η Σοφόρα αντέχει στην ρύπανση της ατμόσφαιρας ενώ ο Φράξος μπορεί να ζήσει μέχρι 200 χρόνια!


Φτιάξαμε πινακίδες με το όνομα τους και τις τοποθετήσαμε στους κορμούς τους και μετά γράψαμε το όνομα μας στο δέντρο που μας άρεσε περισσότερο


Χρησιμοποιήσαμε κορδέλα για να μετρήσουμε την περίμετρο του κορμού του αγαπημένου μας δέντρου, μετρήσαμε τις κορδέλες και καταγράψαμε τα αποτελέσματα


Ώρα για συγκρίσεις. Ποιο είναι το πιο μεγάλο δέντρο; Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, το πιο μεγάλο δέντρο της αυλής μας είναι η Σοφόρα, ακολουθεί ο Φράξος και τέλος το Λιγούστρο που είναι το πιο νεαρό. Βέβαια το Λιγούστρο είναι κανονικά θάμνος αλλά με το κατάλληλο κλάδεμα, σύμφωνα με τις πληροφορίες της Δασικής Υπηρεσίας, μπορεί να πάρει τη μορφή δέντρου. Ακριβώς όπως το δικό μας.


Ξεκινήσαμε Φυτολόγιο με πληροφορίες για τα δέντρα της αυλής μας



Τέλος στείλαμε ευχαριστήριο στους υπεύθυνους της Δασικής Υπηρεσίας που μας βοήθησαν να γνωρίσουμε τα δέντρα της αυλής μας!



Ο Πιτσιρίκος είχε κάτι νέο να μας πει..


Φυτά της αυλής μας

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας απευθύνθηκε στο Δήμο Κατερίνης και συγκεκριμένα στον υπεύθυνο Πρασίνου και ζήτησε ξύλινα πλαίσια για την αυλή μας ώστε να τα χρησιμοποιήσουμε για να φυτέψουμε διάφορα λουλούδια και λαχανικά. Πράγματι το αίτημα μας ικανοποιήθηκε και τα πλαίσια ήρθαν στο σχολείο μας. Παιδιά και γονείς έφεραν μικρά φυτά λουλουδιών και κηπευτικών. Ο Σύλλογος Γονέων περιποιήθηκε το χώμα, τοποθέτησε τα πλαίσια και οι μικροί μας κηπουροί ξεκίνησαν τις εργασίες τους!

 

Ο κήπος μας γίνεται ομορφότερος μέρα με τη μέρα. Βοηθά σ’αυτό ο ήλιος, η ζέστη και το νερό που φροντίζουμε να παίρνουν τα φυτά μας σε καθημερινή βάση. Αποφασίσαμε να μελετήσουμε τα λουλούδια και τα λαχανικά μας, να καταγράφουμε πόσο γρήγορα μεγαλώνουν και να φτιάξουμε το δικό μας φυτολόγιο


Φωτογραφίσαμε μερικά από τα φυτά του κήπου μας, λουλούδια και λαχανικά, και χρησιμοποιήσαμε τις εικόνες για να φτιάξουμε κάρτες για το beebot



Χωρίσαμε τις εικόνες σε αυτές των λουλουδιών και σε αυτές των λαχανικών. Λέγαμε το όνομα του λαχανικού στο οποίο θέλαμε να πάμε και οδηγούσαμε το ρομποτάκι μας στη σωστή εικόνα. Την ίδια διαδικασία ακολουθήσαμε και για τα λουλούδια και έτσι μάθαμε τα ονόματα των φυτών μας.



Ήρθε η ώρα να τα δούμε κι από κοντά. Βγήκαμε στον κήπο μας, βρήκαμε και ονομάσαμε τα φυτά που είχαμε στις καρτέλες μας και στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες και τα ποτίσαμε.



Θέλαμε όμως να τα μελετήσουμε περισσότερο. Φτιάξαμε καρτέλες για κάθε φυτό με σκοπό να μελετήσουμε τα μέρη του και να καταγράψουμε τον ρυθμό ανάπτυξης του. Μετρήσαμε με τον χάρακα το ύψος του και μεταφέραμε τις μετρήσεις στο χαρτί μας

 



Κόψαμε μερικά λουλούδια για να εξετάσουμε τα μέρη τους και φτιάξαμε το φυτολόγιο μας


Ολοκληρώνοντας την αποστολή μας, ο Πιτσιρίκος κατέφτασε με νέο μήνυμα


Καιρικά φαινόμενα

Πριν ξεκινήσουμε τις δράσεις μας σκεφτήκαμε να επικοινωνήσουμε με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία και να ζητήσουμε πληροφορίες για τα καιρικά φαινόμενα. Οι υπεύθυνοι ανταποκρίθηκαν άμεσα και μας έστειλαν πολύ χρήσιμο εποπτικό υλικό!


Τώρα τελευταία έχουμε συχνές, ξαφνικές και δυνατές βροχοπτώσεις! Επιλέξαμε λοιπόν να μελετήσουμε τη βροχή. Παρακολουθήσαμε το βίντεο «Οι σταγόνες». Συζητήσαμε πόσο χρήσιμο είναι το νερό στη ζωή των ανθρώπων, των ζώων και των φυτών. Αν εγώ ήμουν…σταγόνα, που θα ήθελα να πέσω; Πως δημιουργείται η βροχή; Ας πειραματιστούμε! Χρησιμοποιήσαμε ένα βάζο με νερό ,στο πάνω μέρος(στόμιο) βάλαμε αφρό ξυρίσματος. Ρίξαμε σταγόνες μπλε και κόκκινου χρώματος ζαχαροπλαστικής. Τι παρατηρήσαμε;



Βρέχει..βροχή

Χρησιμοποιήσαμε ένα διαφανές δοχείο, παγάκια, μεμβράνη και ζεστό νερό. Ρίξαμε το βραστό νερό μέσα στο δοχείο και το καλύψαμε με μεμβράνη. Τοποθετήσαμε τα παγάκια πάνω στη μεμβράνη και περιμέναμε. Σε λίγα λεπτά άρχισε..να βρέχει

 


Βροχή και αέρας

Χρησιμοποιήσαμε καλαμάκια και μια λαδόκολλα. Ρίξαμε 2 σταγόνες νερό σε απόσταση η μία από την άλλη. Στερεώσαμε τη λαδόκολλα πάνω στο τραπέζι. Δύο παιδιά φυσούσαν με το καλαμάκι τις σταγόνες. Νικητής ήταν εκείνος που έφτασε την σταγόνα του πρώτος στην άκρη της λαδόκολλας. Πως μπορεί λοιπόν η δύναμη του αέρα να επηρεάσει την βροχή;

Θερμοκρασία

Αν και μπήκαμε στο καλοκαίρι, παρατηρήσαμε ότι η θερμοκρασία δεν είναι σταθερή. Κάποιες μέρες έχει πολλή ζέστη, κάποιες άλλες βρέχει, φυσάει και η θερμοκρασία πέφτει. Αλήθεια, πως μετράμε την θερμοκρασία; Φέραμε στο σχολείο ένα αληθινό θερμόμετρο και αποφασίσαμε να κατασκευάσουμε το δικό μας χρησιμοποιώντας το εξωτερικό ενός στυλό και σύρμα πίπας

 


Παρατηρήσαμε τον υδράργυρο στο αληθινό θερμόμετρο και τοποθετήσαμε το σύρμα πίπας στο δικό μας στην ανάλογη θέση. Χρωματίσαμε στο φύλλο εργασίας τη σωστή θερμοκρασία



Καταγράφαμε την θερμοκρασία σε εβδομαδιαία βάση. Στο τέλος κάθε εβδομάδας ενώναμε τις κορυφές των θερμοκρασιών του φύλλου  και παρατηρούσαμε κατά πόσο αυξομειώθηκε η θερμοκρασία, αν ήταν σταθερή, ποια ήταν η πιο κρύα μέρα κλπ


Αέρας

Οι τελευταίες βροχές συνοδεύονται από δυνατούς ανέμους. Ήρθε η ώρα να μελετήσουμε τον αέρα. Δημιουργήσαμε…ανεμοστρόβιλο και φτιάξαμε τους δικούς μας ανεμοδείκτες. Για τον ανεμοστρόβιλο χρησιμοποιήσαμε ένα βάζο με καπάκι, νερό και υγρό πιάτων. Γεμίσαμε τα ¾ του βάζου με νερό. Προσθέσαμε λίγες σταγόνες απορρυπαντικό και κλείσαμε το καπάκι. Αρχίσαμε να κουνάμε το βάζο με κυκλικές κινήσεις και…σχηματίστηκε ανεμοστρόβιλος


Κατασκευάσαμε ανεμοδείκτες και είχαμε την ευκαιρία να τους χρησιμοποιήσουμε και να δούμε την κατεύθυνση του ανέμου καθώς πολλές μέρες είχε δυνατό αέρα




Χαλάζι

Τη φετινή σχολική χρονιά είχαμε την ευκαιρία να δούμε όλη την γκάμα των καιρικών φαινομένων. Πριν λίγο καιρό κι ενώ είμασταν στο σχολείο σημειώθηκε ισχυρή καταιγίδα και χαλαζόπτωση. Είδαμε από το παράθυρο της τάξης μας άσπρες μπαλίτσες να πέφτουν με δύναμη από τον ουρανό! Μοιάζουν με το χιόνι, είναι κι αυτές άσπρες και παγωμένες. Είναι όμως πολύ σκληρές και κάνουν πολύ κακό στα δέντρα και στα φυτά. Βοήθεια!!! Ο κήπος μας!!!!



Φοβηθήκαμε για τα καινούργια μας φυτά. Το χαλάζι μπορεί να τα καταστρέψει. Περιμέναμε να σταματήσει για να δούμε πόσο τα επηρέασε. Όσο περιμέναμε βρήκαμε την ευκαιρία να ζωγραφίσουμε ότι βλέπαμε έξω από το παράθυρο μας.


Η αυλή μας όμως πλημμύρισε και δεν μπορέσαμε τελικά να ελέγξουμε τον κήπο μας


Έπειτα από λίγες μέρες ο καιρός βελτιώθηκε. Ήρθε η ώρα να δούμε τον κήπο μας. Ωωω γέμισε αγριόχορτα! Οι πολλές βροχές τα δυνάμωσαν και τα μεγάλωσαν πάρα πολύ. Κοντεύουν να πνίξουν τα μικρά μας φυτά. Τουλάχιστον δεν έπαθαν τίποτα από το χαλάζι αλλά θέλουν βοήθεια! Είχε δίκιο η αυλή μας. Ο καιρός  την επηρεάζει και όχι πάντα καλά, δυστυχώς!


Η αυλή μας ενημερώθηκε από τον Πιτσιρίκο για την ολοκλήρωση των αποστολών μας και μας έστειλε νέο μήνυμα. Για να το δούμε!

Η αυλή μας έχει...δέρμα-Έντομα

Ξεκινήσαμε την μελέτη των εντόμων κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης, καθώς η Άνοιξη είχε μπει για τα καλά και παρατηρήσαμε πολλά έντομα στις αυλές και τα μπαλκόνια των σπιτιών μας. Μιλήσαμε για την ανατομία των εντόμων, τον κύκλο ζωής τους, τα ξεχωρίσαμε σε βλαβερά και ωφέλιμα, ξεχωρίσαμε τον ήχο τους, διαβάσαμε σχετικά παραμύθια ενώ κάναμε πολλές δραστηριότητες μαθηματικών, εικαστικών, γλώσσας και προγραμματισμού. Στο μεταξύ, είχαμε μία καταπληκτική ιδέα, να βγούμε έξω και να τα φωτογραφίσουμε, να τα στείλουμε στις κυρίες μας και να δημιουργήσουμε το δικό μας εντομολόγιο. Όταν επιστρέψουμε στο σχολείο, θα εξερευνήσουμε την αυλή μας για να δούμε ποια έντομα ζουν εκεί και θα φτιάξουμε «Το εντομολόγιο της αυλής μας» 


Το εντομολόγιο μας με τα έντομα που εντόπισαν και μας έστειλαν τα παιδιά


Με την επιστροφή μας στο σχολείο, όπως είχαμε προγραμματίσει, εξορμήσαμε στην αυλή μας με σκοπό τον εντοπισμό εντόμων. Πήραμε τη λίστα μας και ξεκινήσαμε την εξερεύνηση! Βρήκαμε πολλά μυρμήγκια, μία βρωμούσα και έναν σκώρο. Λείπουν πολλά από τη λίστα μας και αποφασίσαμε να ψάχνουμε στην αυλή μας κάθε μέρα μέχρι να τα ανακαλύψουμε όλα!


Συνεχίζοντας την εξερεύνηση ανακαλύψαμε ένα μαύρο σκαθάρι, μία ακρίδα και μία μύγα!



Μετά από τις νέες μας ανακαλύψεις η λίστα διαφοροποιήθηκε καθώς προστέθηκαν σε αυτή και νέα έντομα. Το μόνο που λείπει για να συμπληρωθεί είναι το κουνούπι!



Στην προσπάθεια μας να εντοπίσουμε έντομα βρήκαμε αρκετά τα οποία δεν τα γνωρίζουμε, Δεν ξέρουμε το όνομα τους, δεν γνωρίζουμε αν είναι ωφέλιμα ή βλαβερά για τα φυτά. Αποφασίσαμε να στείλουμε ένα μήνυμα στην εντομολογική εταιρεία Ελλάδος και να ζητήσουμε πληροφορίες
 


Και ναι! Την επόμενη κιόλας μέρα λάβαμε απάντηση από την κυρία Ειρήνη Καραναστάση, Γενική Γραμματέα του ΔΣ της ΕΕΕ η οποία μας συνεχάρη για το εντομολόγιο μας και μας πρότεινε διαδικτυακή συνάντηση για να της θέσουν ζωντανά τα ερωτήματα τους οι μικροί μας μαθητές. Παράλληλα μας έστειλε το εντομολόγιο μας συμπληρωμένο με πληροφορίες για τα έντομα που δεν γνωρίζαμε και για αυτά που…νομίζαμε ότι γνωρίζαμε. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν!


Χρησιμοποιήσαμε τις νέες πληροφορίες και τις εικόνες των εντόμων της αυλής μας και φτιάξαμε κάρτες για το beebot. Τα παιδιά οδηγούσαν το beebot στο έντομο που επέλεγαν, έλεγαν το όνομα του και μερικές πληροφορίες γι΄ αυτό. Τα ξεχώρισαν σε ωφέλιμα, βλαβερά, ωφέλιμα και βλαβερά μαζί. Στην τελευταία κατηγορία μάθαμε ότι ανήκει η πεταλούδα γιατί όταν είναι στο στάδιο της κάμπιας καταστρέφει τα φυτά αλλά και το μυρμήγκι γιατί είναι ωφέλιμο καθώς βοηθά στον αερισμό του χώματος και στη μεταφορά θρεπτικών συστατικών αλλά είναι βλαβερό στη σπορά γιατί παίρνει τους σπόρους και τους μεταφέρει στη φωλιά του!


Με τις νέες πληροφορίες που λάβαμε από την Εντομολογική Υπηρεσία Ελλάδας, διαπιστώσαμε πως είχαμε λάθη στο εντομολόγιο μας. Για να δούμε μπορούμε να τα βρούμε;


Στο μεταξύ, συνεχίζοντας την έρευνα μας στην αυλή, ανακαλύψαμε πολλές μυρμηγκοφωλιές. Αποφασίσαμε να κάνουμε ένα πείραμα. Συγκεντρώσαμε σε μία παλέτα, ψίχουλα και υπολείμματα τροφής από το μεσημεριανό μας με σκοπό να τα τοποθετήσουμε δίπλα σε μία μυρμηγκοφωλιά και να παρατηρήσουμε ποιο φαγητό προτιμούν τα μυρμήγκια. Κάναμε προβλέψεις, τοποθετήσαμε την τροφή δίπλα στην μυρμηγκοφωλιά και περιμέναμε να δούμε τι θα γίνει. Σε μία ώρα βγήκαμε στην αυλή και παρατηρήσαμε ότι τα ψίχουλα από το κρουασάν είχαν…εξαφανιστεί. Μυρμήγκια υπήρχαν επίσης στη θήκη με το αυγό και στη θήκη με το μπισκότο σοκολάτας. Παρατηρήσαμε επίσης ότι τρία μυρμήγκια συνεργάζονταν για να κουβαλήσουν ένα μεγάλο ψίχουλο από κέικ στη φωλιά τους που έσφυζε από ζωή! Όσον αφορά τις προβλέψεις μας μάλλον πέσαμε έξω!


Διαβάσαμε το ποίημα των Philip and Hannah Hoose «Ει μικρό μυρμήγκι» ένα ποίημα για τον σεβασμό και την ενσυναίσθηση, και τα παιδιά ζωγράφισαν και υπαγόρευσαν τις απόψεις τους, λύσαμε λαβύρινθους, ζωγραφίσαμε μυρμηγκοφωλιές, παίξαμε τρίλιζα, μάθαμε το Μ από το μυρμήγκι 




Είχαμε τη χαρά και την τιμή να συναντηθούμε διαδικτυακά με την κ. Ειρήνη Καραναστάση η οποία προσφέρθηκε να μας κάνει μια μικρή παρουσίαση για τα έντομα και να απαντήσει στα ερωτήματα των παιδιών. Μάθαμε πολλές πληροφορίες για τα έντομα που γνωρίζαμε αλλά και για έντομα που δεν γνωρίζαμε την ύπαρξη τους όπως το μυρμήγκι που μοιάζει και…..τρώγεται σαν καραμέλα!


Και μετά από τόσες δράσεις ήρθε η ώρα να ευχαριστήσουμε την κυρία Ειρήνη για όλα όσα μας έμαθε για τα έντομα. Τα παιδιά ζωγράφισαν και έγραψαν τις ευχαριστίες τους

 


Συνεχίσαμε ωστόσο την ενασχόληση μας με τα έντομα καθώς έγινε πλέον καθημερινότητα η αναζήτηση νέων εντόμων στην αυλή μας. Έντομα μας απασχόλησε η μέλισσα. Αφορμή μας έδωσε η ανακάλυψη μιας «νεκρής» όπως είπαν χαρακτηριστικά τα παιδιά, μέλισσας στην τάξη μας. Είχαμε την ευκαιρία να την περιεργαστούμε, να δούμε την ανατομία της. Είδαμε πλούσιο εποπτικό υλικό για να τη γνωρίσουμε



Μάθαμε ότι οι ειδικοί αναφέρουν πως οι μέλισσες πεθαίνουν σε τεράστιους αριθμούς και ότι αυτό το γεγονός είναι πολύ ανησυχητικό. Γιατί όμως; Μιλήσαμε για τη χρησιμότητα της για το περιβάλλον και τη ζωή στον πλανήτη. Κατανοήσαμε τι θα συμβεί αν εξαφανιστεί. Αν δεν γίνει επικονίαση θα μειωθούν τα φυτά, τα ζώα…εμείς. Γι΄ αυτό αποφασίσαμε να στείλουμε το δικό μας μήνυμα. Εσείς οι μεγάλοι μας ακούτε; ΣΩΣΤΕ ΤΗ ΜΕΛΙΣΣΑ!


 

Στο μεταξύ..έχουμε μήνυμα!


Η αυλή μας έχει...μύτη και μυρίζει-Ανακύκλωση

Και η ενασχόληση μας με την ανακύκλωση ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης. Μάθαμε γιατί η ανακύκλωση είναι τόσο σημαντική, παρακολουθήσαμε βίντεο που εξηγούν όλα τα στάδια της, παίξαμε παιχνίδια διαχωρισμού των ανακυκλώσιμων συσκευασιών στους ειδικούς κάδους και δημιουργήσαμε αφίσα με τους τρόπους που μπορούμε να προστατεύσουμε το περιβάλλον




Δημιουργήσαμε αφίσα με τους τρόπους που μπορούμε να προστατεύσουμε το σχολείο, την αυλή μας, το περιβάλλον μας, μιλήσαμε και ταξινομήσαμε τις επιλογές που κάνουν καλό ή κακό στη γη μας και κατασκευάσαμε καπελάκια με τους τρόπους που μπορούμε να βοηθήσουμε



Ένα νέο μήνυμα μας περίμενε...


Το σώμα της αυλής μας από ψηλά

Με τη χρήση του google earth εντοπίσαμε το σχολείο μας από ψηλά. Είδαμε το σχήμα του και προσπαθήσαμε να το ζωγραφίσουμε. Μάθαμε πως το σχέδιο μας, στη γλώσσα των πολιτικών μηχανικών, λέγεται «κάτοψη». Βγήκαμε στην αυλή και χρησιμοποιώντας μεγάλα τουβλάκια μετρήσαμε τις διαστάσεις της και τις μεταφέραμε στο χαρτί μας. 





Με την ολοκλήρωση της αποστολής μας έφτασε και το τελευταίο μας μήνυμα


Η αγαπημένη μας αυλή μας έστειλε έπαινο για όλα όσα μάθαμε και κάναμε για εκείνη. Είμαστε πολύ χαρούμενοι  που τη γνωρίσαμε και πολύ περήφανοι που καταφέραμε να την ευχαριστήσουμε!






















 









6 σχόλια:

  1. Μπράβο στα παιδιά μας!
    Μπράβο στις κυρίες μας!
    Εύχομαι να συνεχίσουν το υπέροχο έργο τους γιατί θεωρώ ότι είναι αναγκαίο με όλα αυτά που περνάμε. Η γνώση είναι η δύναμη της ζωής!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστούμε πολύ για τη θετική ανατροφοδότηση! Είστε η ψυχή του Συλλόγου μας και πάντα στο πλευρό μας!

      Διαγραφή
  2. Συγχαρητήρια παρ όλο τον εγκλεισμό και τα διαδικτυακά μαθηματα τα παιδιά μας έμαθαν πολλά ενδιαφέροντα πραγματα. Συγχαρητήρια στις αγαπημένες μας δασκαλες και στον συλλογο γονεων για την βοήθεια και συνεισφορά του σε όλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εμείς σας ευχαριστούμε για όλη τη βοήθεια και την υποστήριξη σε μία πολύ δύσκολη σχολική χρονιά

      Διαγραφή
  3. Συγχαρητηρια για οτι κανετε και μαθαίνετε στα παιδιά μας!! Πανεμορφη και πολυ ενδιαφέρουσα διαδραστική εμπειρία για τα παιδια μας που τους αξίζουν πολλά συγχαρητηρια επίσης! Συγχαρητηρια και στο σύλλογο γονέων και κηδεμόνων για τη συνεισφορά του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σας λόγια!! Όντως οι μικροί μας μαθητές είναι καταπληκτικοί και ο Σύλλογος μας εξαιρετικός!!!

      Διαγραφή

Ένα ουράνιο τόξο στην αυλή μου

 Τη σχολική χρονιά 2023-2024 το σχολείο μας συμμετείχε στον 8ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Συγγραφής Παραμυθιού με τίτλο "Ένα ουράνι...