Το eTwinning έργο"Nibble your STEAM path" υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2022-2023 σε συνεργασία με νηπιαγωγεία από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία, την Πορτογαλία, τη Ρουμανία και την Ισπανία. Ιδρύτριες του έργου ήταν η Ευανθία Παναγή από το Δημόσιο Νηπιαγωγείο Ανάγειας Κύπρου και η Δήμητρα Αγγελουδάκη από το 7ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας Κρήτης. Το έργο βασίστηκε στο παιδικό βιβλίο "Nibbles, the book monster" της Emma Yarlett το οποίο κυκλοφορεί και στα ελληνικά με τίτλο "Αστέρης, ο ζωηρός βιβλιοφάγος" Ο Nibbles ή Αστέρης λοιπόν είναι ένα μικρό κίτρινο τερατάκι το οποίο λατρεύει να τρώει....βιβλία. Έχει δραπετεύσει από το βιβλίο του και μπήκε να μασουλήσει άλλες ιστορίες. Οι μικροί μας μαθητές ταξιδεύοντας για να βρουν το κίτρινο τερατάκι, ανακαλύπτουν "νόστιμα" βιβλία και μαθαίνουν να τα αγαπούν. Ο Nibbles έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν πλήθος παιδικών βιβλίων, να αναπτύξουν τη γλώσσα, τη φαντασία και τις γνωστικές τους δεξιότητες σε συνδυασμό με δράσεις STEM και δραστηριότητες κώδικα και ρομποτικής.
Εισαγωγή στο έργο
Ξεκινήσαμε το έργο διαβάζοντας το βιβλίο "Αστέρης-Ο μικρός βιβλιοφάγος" και γνωρίζοντας τον κεντρικό χαρακτήρα, το μικρό κίτρινο τερατάκι
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την ιστορία! Ζωγράφισαν τον Αστέρη οργανωμένα αλλά και αυθόρμητα!
Μασκότ του έργου
Η γιαγιά ενός μικρού μας μαθητή ανέλαβε να μας φτιάξει το μικρό τερατάκι για να το χρησιμοποιήσουμε ως μασκότ της τάξης μας. Το αποτέλεσμα καταπληκτικό! Τα παιδιά μόλις τον είδαν για πρώτη φορά, αυθόρμητα έφτιαξαν με το οικοδομικό υλικό της τάξης ένα κλουβί και τον έκλεισαν μέσα "για να μην μας φάει τα βιβλία!"
Δεν κινδυνεύουμε πια!
Ευρωπαϊκή εβδομάδα του κώδικα -Eu Code Week 2022
Η πρώτη συνεργατική δράση μεταξύ των συνεργατών του έργου πραγματοποιήθηκε με τη συλλογική συμμετοχή μας στην εβδομάδα του κώδικα με την δραστηριότητα: Nibble your STEAM path
Τα παραμύθια που "καταβρόχθισε" ο Αστέρης
Αφορμή για να ξεκινήσουμε τις δράσεις μας στάθηκε ένα μήνυμα του Αστέρη που έφτασε στην τάξη μας. "Παιδιά επισκέφτηκα το παραμύθι "Η Χρυσομαλλούσα" και τα έκανα μαντάρα! Χρειάζομαι τη βοήθεια σας! Θα πρέπει να ολοκληρώσετε ορισμένες προκλήσεις προκειμένου να επανορθώσω. Τι λέτε; Θα με βοηθήσετε;"
Αχ καημένε Αστέρη! Πως έμπλεξες έτσι; Φυσικά και θα βοηθήσουμε!!!
Κι έφτασε η ώρα για τις προκλήσεις μας
Η ΧΡΥΣΟΜΑΛΛΟΥΣΑ
1η STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Math) Πρόκληση
"Φτιάξτε για την Χρυσομαλλούσα ένα κρεβάτι το οποίο θα είναι τόσο γερό ώστε να αντέξει το βάρος της και τόσο μεγάλο ώστε να ταιριάζει στο ύψος της"
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε πέντε ομάδες. Για κάθε ομάδα τυπώσαμε την προτεινόμενη χάρτινη Χρυσομαλλούσα και κολλήσαμε κέρματα στο πίσω μέρος του χαρτιού ώστε να γίνει πιο βαριά.
Τα παιδιά έψαξαν στην τάξη και πρότειναν τα υλικά τα οποία θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για την κατασκευή του κρεβατιού
Σε κάθε ομάδα δόθηκε φύλλο εργασίας στο οποίο τα μέλη της έπρεπε να καταγράψουν κατόπιν συνεργασίας και ανταλλαγής ιδεών και προτάσεων, ποια υλικά θα χρησιμοποιούσαν και πως φαντάζονταν το σχεδιασμό του κρεβατιού.
Στη συνέχεια οι ομάδες προχώρησαν στην υλοποίηση της αποστολής τους. Πειραματίστηκαν, έκαναν λάθη, επανασχεδίασαν, δοκίμασαν, μέτρησαν και τελικά τα αποτελέσματα τους δικαίωσαν. Όλες οι κατασκευές ήταν καταπληκτικές! Κράτησαν το βάρος της Χρυσομαλλούσας και ήταν προσαρμοσμένες στο ύψος της. Η πρώτη πρόκληση ολοκληρώθηκε με επιτυχία και άφησε στους μικρούς μας μαθητές ένα αίσθημα υπερηφάνειας και πίστης στον εαυτό τους!
2η Πρόκληση (Τέχνη)
"Οι τρεις αρκούδες θέλουν να κάνουν μία έκθεση ζωγραφικής με το πορτρέτο της Χρυσομαλλούσας". Σχεδιάστε ένα πορτρέτο της Χρυσομαλλούσας με ότι υλικά θέλετε και εκθέστε το στην τάξη σας"
Τα παιδιά ζωγράφισαν
Κι επειδή μας εκπροσωπούσε ένα μόνο έργο στο πρόγραμμα για τη δημιουργία ψηφιακής έκθεσης ζωγραφικής, ψήφισαν (τοποθετώντας ένα μικρό τουβλάκι στη ζωγραφιά που τους άρεσε) το πορτρέτο της αρεσκείας τους
Εδώ μπορείτε να δείτε την συνεργατική ψηφιακή έκθεση
Και αυτή η πρόκληση ολοκληρώθηκε!
3η Πρόκληση (ΒΕΕΒΟΤ)
"Βοήθησε το beebot (ρομπότ) να περάσει από όλες τις εικόνες του παραμυθιού λέγοντας την ιστορία"
Κάθε σχολείο ανέλαβε να ζωγραφίσει μία κάρτα με μία σκηνή της ιστορίας. Στη συνέχεια ενώσαμε όλες τις κάρτες ώστε να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε την αποστολή μας
Ζωγραφίζοντας τη δική μας κάρτα
Ακούσαμε το παραμύθι και αναδιηγηθήκαμε την ιστορία
Και παίξαμε με το beebot
Και η τρίτη πρόκληση ολοκληρώθηκε με επιτυχία!
4η Πρόκληση (Συνεργατική διαδικτυακή τρίλιζα)
"Συνδεθείτε με τα σχολεία συνεργάτες και παίξτε το παιχνίδι"
Πρώτα εξασκηθήκαμε στην τάξη. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια και έπαιζαν ταυτόχρονα
Το παιχνίδι άρεσε ιδιαίτερα στα παιδιά. Άρχισαν λοιπόν να ζωγραφίζουν και να παίζουν αυτοσχέδια τρίλιζα ακόμα και στην αυλή
Έτοιμοι πια συνδεθήκαμε με το 4ο Νηπιαγωγείο Φαρσάλων και την κυρία Όλγα και διασκεδάσαμε παίζοντας τρίλιζα online
Ολοκληρώσαμε έτσι τις αποστολές που μας ανέθεσε ο Αστέρης
Ωστόσο συνεχίσαμε με δημιουργίες από πλαστελίνη. Τα παιδιά έφτιαξαν με πλαστελίνη αντικείμενα της ιστορίας και έκαναν σύγκριση μεγεθών
Σχετικά φύλλα εργασίας
Και τέλος λίγη τροφή για σκέψη. Ήταν σωστό αυτό που έκανε η Χρυσομαλλούσα; Τι πρέπει να προσέχει από εδώ και πέρα και πως μπορεί να επανορθώσει;
Στο μεταξύ έφτασε δεύτερο μήνυμα του Αστέρη. Αυτή τη φορά έκανε ζημιές στο παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας.
Για να δούμε τι αποστολές έχουμε αυτή τη φορά!
Η ΚΟΚΚΙΝΟΣΚΟΥΦΙΤΣΑ
1η Πρόκληση
"Φτιάξτε ένα αδιάβροχο πανωφόρι για την Κοκκινοσκουφίτσα"
Βρήκαμε πατρόν, χρησιμοποιήσαμε μια πλαστική σακούλα ως υλικό για το αδιάβροχο, πήραμε ένα ρολό κουζίνας και χαρτονάκι για να φτιάξουμε το σώμα και το πρόσωπο της Κοκκινοσκουφίτσας και ιδού το αποτέλεσμα!
Τα παιδιά έκαναν υπέροχη δουλειά!
2η Πρόκληση
"Ώρα για χορό! Ο λύκος θέλει να εκφραστεί με έναν χορό. Θέλετε να χορέψετε μαζί του;"
Κάθε σχολείο λοιπόν ανέλαβε να κάνει ένα μικρό βίντεο με χορευτικές κινήσεις πάνω σε ένα συγκεκριμένο μουσικό κομμάτι. Στη συνέχεια ενώσαμε όλα τα βίντεο και δημιουργήσαμε τον "χορό του λύκου"
Φτιάξαμε τις μάσκες μας
Επινοήσαμε τις κινήσεις μας
Και.... έτοιμοι!
3η Πρόκληση
"Μπορείτε να συνεργαστείτε με τα άλλα σχολεία; Θα φτιάξετε μία συνεργατική ζωγραφιά με το Colorillo"
Συνεργαστήκαμε ανά ζεύγη σχολείων για την online ζωγραφική. Το δικό μας σχολείο ζωγράφισε παρέα με το 5ο Νηπιαγωγείο Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης
4η Πρόκληση
"Δημιουργήστε μια αφίσα ώστε ο Αστέρης να θυμάται την περιπέτεια του. Κάθε σχολείο θα φτιάξει ένα μέρος της αφίσας το οποίο μπορεί να είναι ένα λουλούδι, ένα μανιτάρι, ένα δέντρο ή ένα σύννεφο"
Τα παιδιά διάλεξαν να ζωγραφίσουν ένα δέντρο
Η συνεργατική μας αφίσα
5η Πρόκληση (Technology)
"Βοήθησε το beebot να περάσει από τις 5 αισθήσεις της ιστορίας. Γνωρίζεις τις 5 αισθήσεις;"
Φτιάξαμε μάσκες του λύκου και της Κοκκινοσκουφίτσας και χωρίσαμε τα παιδιά σε ζεύγη. Το ένα ήταν ο λύκος και το άλλο η Κοκκινοσκουφίτσα. Η Κοκκινοσκουφίτσα ρωτούσε για παράδειγμα: Γιαγιά, γιαγιά γιατί έχεις τόσο μεγάλη μύτη; Ο λύκος έπρεπε να πει: "Για να σε βοηθήσω να οδηγήσεις το beebot στην όσφρηση". Η Κοκκινοσκουφίτσα προγραμμάτιζε το ρομπότ και το οδηγούσε στην ανάλογη καρτέλα. Ο έλεγχος για την ορθότητα των κινήσεων γινόταν από την ολομέλεια της τάξης. Η δραστηριότητα επαναλήφθηκε αρκετές φορές μέχρι να περάσει το beebot από όλες τις καρτέλες των αισθήσεων και να πραγματοποιήσουν τη δραστηριότητα όλα τα παιδιά.
6η Πρόκληση (Math)
"Αν σας αρέσει να παίζετε μαζί μου θα σας αρέσει να συνεργαστείτε και να παίξετε αυτό το επιτραπέζιο παιχνίδι online"
Για άλλη μια φορά χωριστήκαμε σε ζεύγη σχολείων και παίξαμε online το επιτραπέζιο παιχνίδι της Κοκκινοσκουφίτσας. Εμείς παίξαμε με το Νηπιαγωγείο Νέας Ανατολής, Ιεράπετρας Κρήτης
Ολοκληρώσαμε επιτυχώς όλες τις προκλήσεις του Αστέρη και συνεχίσαμε
Χρονική σειρά και αναδιήγηση
Το καλάθι της Κοκκινοσκουφίτσας
Τι θα έπρεπε να βάλει στον καλάθι της η Κοκκινοσκουφίτσα ώστε να ευχαριστήσει τη γιαγιά χωρίς να βλάψει την υγεία της;
Φύλλα εργασίας
Ολοκληρώνοντας τις δράσεις μας έφτασε το τρίτο μήνυμα του Αστέρη
Αυτή τη φορά ανακάτεψε το παραμύθι του Τζακ και της φασολιάς. Ώρα για δράση λοιπόν!
Ο ΤΖΑΚ ΚΑΙ Η ΦΑΣΟΛΙΑ
Γνωρίσαμε το παραμύθι
Βάλαμε τις εικόνες στη σωστή χρονική σειρά και το αναδιηγηθήκαμε
Μετρήσαμε τις φασολιές με τουβλάκια
Και ήρθε η ώρα για τις αποστολές μας
1η Πρόκληση (STEAM)
" Ο Αστέρης έκοψε τη φασολιά! Μπορείτε να κατασκευάσετε κάτι το οποίο θα βοηθήσει τον Τζακ να κατέβει με ασφάλεια από τα σύννεφα και να γυρίσει ασφαλής στο σπίτι του;"
Το έναυσμα
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες. Διάλεξαν τα υλικά που θεώρησαν ότι μπορούσαν να βοηθήσουν στην κατασκευή. Τους δόθηκε φύλλο εργασίας στο οποίο σχεδίασαν τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν και την κατασκευή όπως την είχαν στο μυαλό τους. Οι λύσεις που πρότειναν ήταν με ανεμόσκαλα, με σκάλα, με τραμπολίνο, με τον διαστημόπλοιο του Πάξι (κεντρικός χαρακτήρας του έργου μας για το ηλιακό σύστημα- Among the stars)
Τα προτεινόμενα υλικά
Ο σχεδιασμός
Η εκτέλεση
Τα αποτελέσματα
Τα συμπεράσματα
Ποια θεωρείται την πιο αποτελεσματική ιδέα;
Τα παιδιά θεώρησαν πως ο πιο κατάλληλος τρόπος για να κατεβάσουμε τον Τζακ είναι να χρησιμοποιήσουμε την ανεμόσκαλα σε συνδυασμό με τη σκάλα από γλωσσοπίεστρα.
2η Πρόκληση (Science)
"Φυτέψτε μια φασολιά και παρακολουθήστε τη να μεγαλώνει"
Τα παιδιά φύτεψαν φασολιές σε βαζάκια και τις έφεραν στο σχολείο
Τις παρακολουθήσαμε να μεγαλώνουν
Κάναμε και το εξής πείραμα: Σε ένα βάζο ρίξαμε φασόλια χωρίς να βάλουμε χώμα και τα ποτίσαμε. Σε ένα άλλο βάζο βάλαμε και χώμα και φασόλια αλλά δεν το ποτίσαμε καθόλου, και σε ένα τρίτο βάζο βάλαμε χώμα, φυτέψαμε σπόρους, το ποτίσαμε αλλά το τοποθετήσαμε σε μέρος σκιερό καθ' όλη τη διάρκεια της μέρας. Τι πιστεύετε ότι θα συμβεί σε κάθε βάζο; Τα παιδιά ζωγράφισαν τις προβλέψεις τους και διαπιστώσαμε στην πορεία ότι ήταν σωστές
Στο μεταξύ καταγράφαμε σε πίνακα παρατήρησης την εξέλιξη των φυτών μας σε τακτά χρονικά διαστήματα
Μετά από αρκετό εμφανίστηκαν τα πρώτα μας φασόλια!
Τοποθετήσαμε μια κόλλες Α4 σε ένα χάρτινο κουτί, ρίξαμε τέμπερες, βώλους και..έτοιμα τα έργα τέχνης!
Στη συνέχεια τα κόψαμε σε σχήμα αυγών και αποστολή εξετελέσθη!
4η Πρόκληση (Technology)
"Βοήθησε το beebot να περάσει από όλα τα στάδια εξέλιξης της φασολιάς μέχρι να φτάσει στο μεγάλο φυτό"
5η Πρόκληση (Συνεργασία)
Διαδικτυακό επιτραπέζιο παιχνίδι "Ο Τζακ και η φασολιά" Ποιος θα φτάσει πρώτος στο τέλος;
Παίξαμε ανά ζεύγη σχολείων. Το δικό μας έπαιξε με το 2ο Νηπιαγωγείο Αλιάρτου
6η Πρόκληση (Συνεργασία)
Στην πρόκληση αυτή έπρεπε να φτιάξουμε με ρολά και τετραγωνισμένο χαρτί μία φασολιά όσο το δυνατόν πιο ψηλή
Μετά από πολλές πρόβες, συναντηθήκαμε διαδικτυακά με τα σχολεία συνεργάτες ώστε να διαγωνιστούμε στο ποιο σχολείο θα καταφέρει να φτιάξει την ψηλότερη φασολιά, φορέσαμε τις μάσκες του Τζακ και παίξαμε με πολύ ενθουσιασμό!
Σε αυτό τον διαγωνισμό όλοι βγήκαν νικητές!
Και συνεχίσαμε την ενότητα με μερικές ακόμη δραστηριότητες
Online παιχνίδια
Και φύλλα εργασίας
Το επόμενο μήνυμα του Αστέρη έφτασε στις αρχές του Μάρτη
Πάλι τα ίδια; Αστέρη πότε θα βάλεις μυαλό επιτέλους;
ΤΑ ΤΡΙΑ ΓΟΥΡΟΥΝΑΚΙΑ
1η Πρόκληση (STEAM)
"Χτίστε ένα γερό σπίτι για τα τρία γουρουνάκια. Βεβαιωθείτε ότι το σπίτι είναι αρκετά γερό ώστε ο λύκος να μην μπορεί να το γκρεμίσει με το δυνατό του φύσημα!"
Τα παιδιά στρώθηκαν στη δουλειά κι έφτιαξαν ένα πολύ δυνατό σπίτι
Πως ξέρουμε ότι δεν θα το γκρεμίσει ο λύκος; Το δοκιμάσαμε!!!
Ομαδική αφίσα με τις κατασκευές όλων των σχολείων συνεργατών
2η Πρόκληση (Art)
"Δραματοποιήστε το παραμύθι και δημιουργήστε την πιο αναμενόμενη ταινία!"
Πρώτα έπρεπε να φτιάξουμε το σκηνικό μας. Χρησιμοποιήσαμε το κουκλόσπιτο της τάξης μας. Τα παιδιά το διακόσμησαν ανάλογα με πολύ κέφι και φαντασία! Έφτιαξαν την καμινάδα, το τζάκι, το τσουκάλι και γερό τοίχο με οικοδομικό υλικό ώστε να μην μπορεί ο λύκος να τον γκρεμίσει!
3η Πρόκληση (Technology)
"Βοήθησε το beebot να μαζέψει τα γουρουνάκια περνώντας πρώτα από το αχυρένιο σπίτι, έπειτα από το ξύλινο και τέλος από το σπίτι με τα τούβλα"
4η Πρόκληση (Collaboration)
Pigs fitness club
"Βελτιώστε τη φυσική σας κατάσταση μαζί με τα γουρουνάκια. Συνδεθείτε με ένα άλλο σχολείο και εξασκηθείτε παρέα!"
Εξασκηθήκαμε παρέα με το 2ο Νηπιαγωγείο Αλιάρτου
Τελειώνοντας τις προκλήσεις συνεχίσαμε με επιπλέον δράσεις
Διαβάσαμε το παραμύθι
Το αναδιηγηθήκαμε βάζοντας της εικόνες στη σωστή χρονική σειρά
Τι νομίζεις ότι λέει κάθε χαρακτήρας;
Είδαμε πραγματικές εικόνες με τα υλικά των σπιτιών και τα ζώα του παραμυθιού
Παίξαμε διάφορα παιχνίδια ελεύθερα
Ντύσε τα γουρουνάκια
και οργανωμένα
"Χτίσε" με γλωσσοπίεστρα τα σπιτάκια που βλέπεις στις εικόνες
Αντιστοίχιση αριθμού ποσότητας
Και σχετικά φύλλα εργασίας
Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου
Παίξαμε το παιχνίδι "Το κυνήγι του θησαυρού διαβάσματος"
Ο θησαυρός δεν ήταν άλλος από την ευχαρίστηση που λάβαμε διαβάζοντας βιβλία
Μαντέψαμε το παραμύθι ακούγοντας μια μικρή περιγραφή του
Περιγράψαμε μερικούς από τους πιο γνωστούς χαρακτήρες παραμυθιών
Στο μεταξύ η τσάντα του Αστέρη πηγαινοέρχεται στο σχολείο και στο σπίτι προσφέροντας μας υπέροχες STEM δημιουργίες των παιδιών!
Συνέντευξη με τη συγγραφέα του βιβλίου "Nibbles The book monster" (όπως είναι ο αυθεντικός τίτλος του βιβλίου) Emma Yarlett
Η ιδρύτρια του έργου Ευανθία Παναγή, επικοινώνησε μαζί της και της παρουσίασε τις δράσεις του έργου. "What brilliant work!" ήταν η απάντηση της. Δέχτηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις των παιδιών σχετικά με το βιβλίο. Έτσι δημιουργήσαμε ένα συνεργατικό έγγραφο για την καταγραφή των αποριών και ερωτήσεων. Οι μικροί μας μαθητές ρώτησαν:
"Γιατί κάνατε τον Αστέρη να τρώει τα βιβλία; Δεν ξέρει ότι δεν πρέπει να τα καταστρέφουμε;"
Οι απαντήσεις της αναμένονται...
Τελευταία δράση του έργου
Η τελευταία μας δραστηριότητα ήταν να χωριστούμε σε ζεύγη σχολείων, να διαλέξουμε ένα παραμύθι, το ένα σχολείο να αλλάξει το τέλος ενώ το άλλο να το ζωγραφίσει. Συνεργαστήκαμε με το 2ο Νηπιαγωγείο Αλιάρτου
Διαλέξαμε τον μύθο του Αισώπου "Ο ψεύτης βοσκός". Εμείς αποφασίστηκε να αλλάξουμε το τέλος.
Τα παιδιά επινόησαν αρκετά σενάρια. Επικράτησε το εξής:
"Ο λύκος δεν έφαγε κανένα πρόβατο, έμεινε νηστικός γιατί τα πρόβατα δάγκωσαν τον λύκο επειδή ήταν πολλά"
Η ζωγραφιά των συνεργατών μας!
Ολοκληρώσαμε το έργο μας απονέμοντας στους μικρούς μαθητές μας πιστοποιητικό για την υπέροχη δουλειά τους!
Εξαιρετικό!!!! Συγχαρητήρια!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή